LOGO
foto foto Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kupców i Drobnej Wytwórczości
ul. Bakalarska 11, 02-212 Warszawa
do korespondencji ul.Sękocińska 13 lok.4, 02-313 Warszawa
tel.: (22) 846 07 34, (22) 846 51 79 fax: (22) 868 05 41, e-mail: adres
foto foto
Działalność
wsk nasze cele
wsk aktualności
wsk naszym zdaniem
wsk fotogaleria
Stowarzyszenie
wsk władze
wsk statut, regulaminy
wsk kontakt
wsk jak wstąpić?
wsk nr konta
Warto zajrzeć
wsk media o kupcach
wsk ważne linki
MEDIA O KUPCACH
Koniec ekspansji hipermarketów 2007-04-14

Sieci handlowe mają coraz więcej kłopotów na polskim rynku. Aby obronić swoją pozycję, szykują się do przejmowania słabszych konkurentów

Patrycja Otto
Dziennik, 14. kwietnia 2007 r.

Zbliża się koniec ery hipermarketów w Polsce. Na rynku detalicznym zostało jeszcze miejsce co najwyżej na kilka, kilkanaście obiektów. I wedle analiz ekspertów w najbliższej przyszłości nie ma nawet szans na to, by nasycenie rynku mogło osiągnąć podobny jak na Zachodzie pułap.

To dobra wiadomość przede wszystkim dla rodzimych firm handlowych. Co prawda hipermarketów wciąż przybywa, jednak nie jest to wzrost, który mógłby być dla nich niepokojący. Statystycznie w 2006 r. na milion Polaków przypadało prawie 6 hipermarketów, podczas gdy rok wcześniej - 5,3. Jednak jak dowodzi raport przygotowany przez firmę badawczą AC Nielsen, jest to poziom wciąż ponad trzykrotnie niższy niż średnia europejska.

Hipermarkety w Polsce natrafiły na przeszkodę, która bardzo utrudnia im osiąganie zadowalającej sprzedaży. Udziały tych obiektów w obrotach na krajowym rynku detalicznym kształtują się na poziomie 22 proc. Średnia europejska to 40 proc.

Głównym powodem tej różnicy są uwarunkowania demograficzne naszego kraju. - Przede wszystkim w Polsce jest stosunkowo niewiele miast, w których otwarcie wielkopowierzchniowego sklepu jest opłacalne - uważa Małgorzata Machnicka, analityk rynku handlu detalicznego w PMR. Do tego w większości z nich zaczyna brakować miejsca pod budowę nowych obiektów.

By zatrzymać ekspansję hipermarketów na polskim rynku, rząd stworzył projekt ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Obecnie znajduje się on w Sejmie. Jeśli posłowie zaakceptują go, to budowanie hipermarketów będzie wymagało znacznie większej liczby zezwoleń, a w efekcie żaden wielki sklep w Polsce już nie powstanie.

Utrudnienia oraz brak terenów pod nowe inwestycje spowodowały zmianę strategii zachodnich sieci handlowych. Wolą one otwierać mniejsze sklepy. Tesco zapowiedziało już, że do końca roku uruchomi kilkanaście placówek Tesco Express o powierzchni 200 - 250 mkw. Z kolei Carrefour chce rozwijać franczyzową sieć małych, ponad 80-metrowych sklepów. Dwie pierwsze placówki zostaną otwarte jeszcze w tym roku w Warszawie.

Innym sposobem wielkich sieci na obronę własnej pozycji jest przejmowanie konkurencji. - Dla nas era wielkich sklepów się nie kończy. Możemy rozwijać się, przejmując inne sieci, a zamierzamy aktywnie brać udział w procesach konsolidacyjnych - przekonuje Martin Ender, prezes Reala.

Nie dziwią się temu analitycy rynku, którzy są zdania, że wkrótce będziemy świadkami dużych przejęć. - W sytuacji maksymalnego nasycenia rynku hipermarketami konsolidacja będzie w zasadzie jedynym sposobem na umacnianie przez sieci własnych pozycji - mówi Agnieszka Bujak z firmy Nielsen.

Wiele więc wskazuje na to, że już niedługo możemy się spodziewać coraz bardziej bezpardonowej walki między handlowcami na polskim rynku.


POLSKA MA 270 DUŻYCH SKLEPÓW
* Hipermarket to sklep o powierzchni większej niż 2,5 tys. mkw.
* Pierwszy tego typu obiekt w Polsce powstał w 1995 r. Na naszym rynku pojawiły się wówczas dwie sieci - niemiecka Real i francuska E.Leclerc.
* Obecnie w Polsce działa przeszło 270 obiektów wielkopowierzchniowych.
* Roczne obroty hipermarketów w Polsce wynoszą około 26 mld zł.
* Najwięcej wielkich obiektów handlowych jest w Finlandii. Na 1 mln mieszkańców przypada tam 27,3 tego rodzaju placówek.
* Hipermarket oferuje przeciętnie 40 tys. artykułów spożywczych i przemysłowych.

wsk powrót...